انجمن شاعران اهل بیت علیهما سلام
سومین جلسه از « مستوره » برگزار شد

گزارش جلسه سوم سلسله جلسات شعر فاطمی - مستوره

سومین جلسه از « مستوره » برگزار شد

سومین جلسه از سلسله جلسات شعر فاطمی با عنوان « مستوره » با حضور شاعران و علاقه مندان به شعر در مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.

سومین جلسه از سلسله جلسات شعر فاطمی با عنوان « مستوره » روز شنبه 18 دی ماه 1395 در مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.
در این جلسه استاد مرتضی امیری اسفندقه با طرح این سوال که تعبیر ما از شعر معاصر چیست گفت : آیا تعبیر ما از عصر یا معاصر ، زمان حال است یا می‌توان تعبیری وسیع‌تر برای آن در نظر گرفت ؟ آیا شعر معاصر ، شعر شاعران زمان حاضر است یا شعری است که زنده و پویا در زمانهای مختلف حرکت می‌کند و از نظر پیکره و پیام به معنای قرآنی واژه عصر راه برده است ؟

شعر حافظ با اینکه قرن‌ها قبل سروده شده است اما تا امروز حرکت کرده و زنده است از طرفی شاعران بزرگ بسیاری بوده اند که دیوان‌های آنها در درسترس است اما نامی از آنها بر سر زبانها نیست .
ایشان با بیان اینکه درک ظرفیت زبان زمان در شعر معاصر بسیار مهم است افزودند در شعر فاطمی ما با جنگ و شمشیر مواجه نیستیم و اگر شمشیر و جنگی است شمشیر و جنگ دیگر گونه ای است و حماسه ای دیگر گونه شکل گرفته است . در شعر فاطمی ما با شخصیت یک زن مواجه هستیم و به همین دلیل سرودن شعر فاطمی نیازمند درکی درست از شخصیت و هویت زن متعالی است و هر واژه ای صلاحیت ورود به این ساحت را ندارد .

ایشان با اشاره به این حقیقت که گاهی شاعر شخصیتی بزرگ و متعالی است و گاهی شعر ، شعر بلند مرتبه ای است افزودند : لزوما هر کس که شخصیت بزرگی دارد و دارای علم و اطلاعات زیاد است شعر عالی ندارد لذا ما در بررسی اشعار نباید تحت تاثیر نام‌ها قرار بگیریم و باید به خود متن توجه کنیم . بسیاری از شاعران بزرگ این سرزمین جسارت و جرات وارد شدن به حیطه شعر فاطمی را نداشته اند .

استاد امیری اسفندقه در فراز بعدی سخنان خود به تعریف کلمه مظنه پرداختند : مظنه یعنی کاربرد واژه ای که علاوه بر معنی اصلی معنی یا معانی زشت و نامناسب دیگری دارد . قرآن کریم داستان طمع زلیخا به یوسف را بسیار پاک و بدون مظنه روایت کرده است با اینکه ماهیت آن اتفاق طمع ناروای زنی در غیر همسر خود بوده است . شعر فاطمی پاک‌ترین و زلال‌ترین گونه شعر آئینی است و باید عاری از هر گونه مظنه و شبهه باشد .

ایشان در ادامه شعر فاطمی را محلی برای عرض ارادت و خاکساری واژگان خواند و گفت اعتذار و عذرخواهی و اینکه شاعر همیشه در شعر خود معترف به این حقیقت باشد که من از پس مدح و توصیف اهل بیت علیهم السلام برنیامده ام عنصر مهم شعر آئینی است و در شعر فاطمی نیز باید به آن توجه داشت و شعر فاطمی می‌بایست مودب‌ترین و متواضع‌ترین گونه شعر آئینی باشد .

در پایان ایشان با قرائت مطلع شعر استاد غلامرضا شکوهی :
" توان واژه کجا و مدیح گفتن او
قلم قناری گنگی است در سرودن او "

این شعر را از نمونه‌های نجیب و مودب شعر فاطمی خواند و گفت در این شعر در همان مطلع ، شاعر بال و پر ریخته و زانو زده است و به اعتذاری که عرض کردم توجه داشته است و در بیت دیگر :
" کشاندنش به صحاری شعر ممکن نیست
کمیت معجزه لنگ است پیش توسن او "
در مقابل عظمت و مقام رفیع صدیقه کبری سلام الله علیها تواضع و کرنش کرده است .

شعر خوانی استاد سید محمد رستگار از مشهد و محمد بیابانی حسن ختام این جلسه بود .

 

پایان

نظرات

ارسال نظرات

وارد کردن نام و نام خانوادگی و پست الکترونیک اجباری می باشد.*

*