عروض و قافیه - سعید بیابانکی - جلسه سوم
گفتیم که تقطیع یعنی قطعه قطعه کردن شعر
به دلیل تشخیص وزن آن
البته عروض دانستن انسان را شاعر نمی کند
اما هر شاعری هم عروض و قافیه را نمی داند. واین ندانستن باعث می شود یک جاهایی به مشکلاتی در سرودن برخورد کنند.
رکن یک هجایی فع می باشد که معمولا آخر مصرع قرار می گیرد مانند بلوک چینیکه آخرش هم یک چارک می گذارند.
رکن دو هجایی فَعَل می باشد که انتهای مصرع قرار می گیرد.
یک سری ارکان ما نام مختص به خود دارند اما بقیه یا نام ندارند یا نام هایشان اهمیتی ندارد.
گفتیم که
فاعلاتن را مرمل می نامند / مفاعیل را هزج / مستفعلن را رجز / فعولن را متقارب / فاعلن را متدارک
ارکان عروضی به تفکیک هجاها به شرح زیر است:
یک هجایی : فع / دو هجایی فَعَل و فَعلن / سه هجایی : فَعَلن و فاعلن و مفعولن و مفعولُ
چهار هجایی : فاعلاتن ، فاعلاتُ، فعلاتن وفعلاتُ
نکته : مفاعیل اگر پشت سر هم بیاید احساس وزن می کنید.
و 2 رکن پنج هجایی : مستفعلاتن که معادل مستفعلن فع است و متفاعلن که معادل فَعَلن فَعَل است .
به طول مثال : چهار بار متوالی متفاعلن می شود وزن این شعر :
چه شود به چهره ی زرد من نظری برای خدا کنی
یا
که سوی کسی به چشم رضا نمی نگری
21 رکن بیشتر در شعر فارسی وجود ندارد همه ی وزن ها در شعر فارسی از تکرار ارکان یا ترکیب این ارکان ساخته می شود.
چگونه می توانیم وزن یک شعر را تشخیص دهیم :
یک زیاد شعر بخوانیم دو هر شعری می شنوید بلادرنگ در ذهن خود وزن آن را پیدا کنید.
حالا یا منطبق با ارکانی که گفته شد می شودیا نمی شود باز هم فرقی نمی کند.
ذهنتان را ورز بدهید. به قول احمد شاملو وزن ساختن و پس و پیش کردن واژه ها برای تولید یک شعر چیزی است که من اسم آ« را عرق ریزان روح می گذارم.
زهاف چیست ؟ زهاف کوچک شدن یک وزن را می گویند فاعلاتن که می شود فاعلات .
برویم سراغ تمرین تقطیع :
پیشانی تمامی شان داغ سجده داشت
-U-U- - U U - U - U - -
این شعر بر وزن مضارع است :مفعول و فاعلات و مفاعیل و فاعلن
که با حذفیات در تقطیع این طور می شود:
پیشانءی تمامئی شا داغ سجده داش
یا دل سراپرده ی محبت اوست
که وزنش : فاعلاتن مفاعلن فَعَلن که این وزن خفیف نام دارد و تقریبا به گفتگوی روزمره نزدیک تر است .
مثال دیگر :
ای کریمی که از خزانه ی غیب / گبرو ترسا وظیفه خور داری / دوستان را کجا کنی محروم / تو که با دشمن این نظر داری
دقیقا بر وزن وحده لا اله الا هو که هاتف اصفهانی یک ترجیع بند معروف با همین وزن دارد : چشم دل باز کن ک جان بینی ...
یا وزن چندان که گفتم غم با طبیبان که تکرار عبارت اسغفروالله وزن این شعر است .
یا مهمترین و معروفترین وزن رباعی منطبق با لاحول و لا قوه الا بالله که 23 وزن دیگر هم برای رباعی وجود دارد.
حدود 30وزن معروف در شعر فارسی وجود دارد. که غالب آن را شما که شاعرهستید احساس وزن می کنید و عامه متوجه نمی شوند.
مثلا برخی ازقصاید ناصرخسرو این گونه اند در حالی که تمام وزن هایش درست است وزن بسیار سخت و پیچیده ای دارد.
2 وزن بسیار معروف از بین این 30 وزن غالب شعر های سعدی و حافظ است . 8 وزن هم مولوی به آن اضافه کرده که پیش از آن نبوده است .
باید بتوانیم وزن ها را درست تشخیص بدهیم. یعنی لا اقل وزن های مشهور شعر فارسی را خوب بشناسیم .
به طور مثال یک دیوان از حافظ چاپ شده که بالای هر صفحه وزن و بحر آن را نوشته است .
4 وزن بود که حافظ به آن بسیار علاقه داشته است .
یک – فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (فعلات ): نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد.آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست.
دو- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعَلن(فعلن، فعلات) : منم که شهره ی شهرم به عشق ورزیدن /صلاح کار کجا و من خراب کجا ..
سه – وزن مضارع: مفعول و فاعلات و مفاعیل و فاعلن : صبح است ساقیا قدحی پر شراب کن ./ ای پیک پی خجسته که داری ..
چهار – فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن : یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور
پنج- مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن : الا یا ایها الساقی ادر کاسا و ناولها / دلا نزد کسی بنشین که اواز دل خبر دارد
شش- مفاعیلن مفاعیلن فعولن : سحر گه رهروی در سرزمینی ..
هفت- مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن یا مستفعلن فعولن مستفعلن فعولن
دل می رود ز دستم صاحب دلان خدا را
راهی بزن که آهی با ساز آن توان زد
دست از طلب ندارم تا کام من برآید
رو سر بنه به بالین تنها مرا رهاکن
هشت – مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن : ما درس سحر در ره میخانه نهادیم/ آن ترک پریچهره دوش از بر ما رفت
نه – فاعلاتن (فعلاتن) مفاعلن فعلن : چشم دل باز کن که جان بینی / دل سراپرده ی محبت اوست
ده – مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن : سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند/ تاب بنفشه می دهد (می برد ) طره ی مشک سای تو
در جلسه بعد 13 وزن دیگر را هم به این اوزان اضافه کرده و توضیحاتی درباره 8 وزن ابتکاری مولوی خواهیم داد.